گزارش رویترز از مذاکرات فشرده برای برقراری آتش‌بس یک ماهه در غزه 

رویترز می‌گوید گفتگو‌های فشرده‌ای برای برقراری آتش‌بس در غزه در جریان بوده و مدت آن از چند ماه به ۳۰ روز تقلیل داده شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه می‌گوید گفتگو‌های فشرده‌ای برای آتش‌بسی یک ماهه و مبادله اسرا با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا در جریان است، اما فعلا این مذاکرات به دلیل اختلافات دو طرف بر سر چگونگی اتمام دائمی جنگ، متوقف شده است.

یکی از این منابع می‌گوید آخرین دور مذاکرات ۲۸ دسامبر (هفتم دی ماه) آغاز شد و در آن پیشنهاد آتش‌بس چند ماهه به ۳۰ روز تقلیل داده شد. در ادامه، شش منبع ناشناس مدعی شدند از آن زمان حماس از پیشبرد برنامه‌ها خودداری کرده و می‌گوید باید بر سر شرایط آتش‌بس دائمی هم توافق حاصل شود. 

دو منبع امنیتی مصری هم گفتند در حال متقاعد کردن حماس هستند که آتش‌بس یک ماهه را بپذیرد و پس از آن تلاش کنند آتش‌بسی دائمی برقرار کنند. به گفته این منابع، حماس به منظور موافقت با آتش‌بس اولیه، ضمانت‌هایی را برای اجرای مرحله دوم توافق درخواست کرده است.

هفتمین منبع هم بیان کرد یکی از پیشنهادات رژیم صهیونیستی آن بوده که در صورت برکنار شدن شش مقام ارشد حماس، به جنگ پایان دهد. این منبع اعلام کرد که جنبش حماس چنین پیشنهادی را «قاطعانه» رد کرده است. 

سخنگوی کاخ سفید روز گذشته گفت «برت مک‌گورک» فرستاده آمریکا در غرب آسیا برای دومین بار در هفته اخیر در منطقه حضور داشته تا در مذاکرات تبادل اسرا شرکت داشته باشد. آمریکا همچنین می‌گوید از «وقفه بشردوستانه» طولانی‌تر حمایت می‌کند، اما تمایلی به اتمام جنگ و آتش‌بس دائمی ندارد.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات گفت: «ما پذیرای همه ابتکارات و پیشنهاد‌ها هستیم، اما هر توافقی باید مبتنی بر پایان دادن به تجاوزات و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه باشد». 

گفتنی است، حدودا چهار ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد. در این مدت بیش از ۲۵ هزار شهروند فلسطینی ساکن غزه به شهادت رسیده و مناطق بسیاری ویران شده‌اند. با این حال، رژیم صهیونیستی که هدف خود از این جنگ را مبارزه با حماس اعلام کرده بود، به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار به همراه صهیونیست ها جنایتکار از 15 مهر ماه تاکنون مسئول کشتار مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه غزه هستند.
آخرین اخبار